Ny vecka...

...Nya utbildningar!
Inatt drömre jag däremot mardrömmar om militärteknikprovet, IGEN. Börjar bli lite jobbigt. Inatt drömde jag att det var 22 poäng som jag lyckats skrapa ihop (33 för G), det som var likadant som i förra drömmen var att jag fortfarande var den enda som inte hade klarat mig...Börjar fundera på om det kanske är en sanndröm...I så fall blir det jobbigt =/

Förra veckan hade vi sjukvårdsutbildning med HLR, ABCDE och lite TOS.

HLR = Hjärt-lungräddning

A - Airway (luftvägar)
B- Breathing (andning)
C - Cirkulation (blödningar/chock)
D - Disability (Medvetande)
E - Exposure (kroppskontroll)

T - Taktiskt
O - Omhändertagande
S - Strid/av stridsskadad

Det var mkt repetitioner och en del fördjupningar under veckan. Ett par övningar vid händelse av trafikolycka och en hel del powerpoints. Vi hade en läkare som höll i en dags (+kväll) lång föreläsning. Han hade jobbat som officer tidigare, vilket var väldigt bra då han har större förståelse för den typen av sjukvård som vi lär oss än någon som bara arbetat civilt.

Den här veckan är det ledarskapsvecka!
Kommer innefatta filmvisning och reflektioner kring den, "hemlig övning", en dag där vi pratar om döden och besöker patologen i Linköping samt håller i avlastningssamtal.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0