Evil Adj.

Jag var tjänstledig, eller permitterad som det så fint kan heta i torsdags och fredags förra veckan och skulle ta mig hem till Skövde på onsdagskvällen. Adjutanten hade glömt bort att boka min resa bland allt annar som skall göras så jag var inne och påminde honom och fick en lapp i mitt fack redan nån timme efter där det stod ett bokningsnummer och  två tider jag skulle passa. Och lappen var från "Evil Adj."
Vadå Evil tänkte jag, var väl snällt att han ordnade det så fort, eller är det för att jag måste hämta ut biljetten själv mha bokningsnumret? Det är ju inte så krångligt...

Men sen förstod jag...

Först tog jag bussen från Kvarn och trodde att den gick direkt till Motala men blev utslängd av busschauffören i Borensberg som sa att jag fick hoppa på en annan buss om jag ville dit...Väl framme i Motala hade det blivit mörkt och jag försökte kolla på vägskyltar efter tågstation men såg inget annat än skyltar till busstationen. Jaha, det finns kanske inga tåg i Motala tänkte jag och hoppade av vid Busstationen...Där var ju den stora frågan - Hur i hela friden hämtar man ut biljetten här då?
Det fanns ett rum för ENDAST BUSSRESENÄRER, och där satt tre alkisar jag kunde fråga. Dom blev så glada att det kom någon och var lite trevlig och den ena undrade direkt vart jag ahde varit hela hans liv och undrade om någon hade berättat nåt för mig den dan. Men det hade ingen gjort sa jag och då berättade han för mig att jag var väldigt söt och hans ena kompis höll med. Då tackade jag för mig och gick till kiosken som han sagt att jag kunde hämta biljetterna på. Bara det var lite märkligt, att man inte kunde göra det på stationen tyckte jag...
Det visade sig sen att det var nåt fel med centraldatorn så killen i kiosken kunde inte hjälpa mig men tipsade om ett ställe runt hörnet och om det inte fungerade där skull jag komma tillbaka igen så skulle vi göra ett nytt försök.
Stället runt hörnet kunde kolla upp vilket färdsätt jag skulle åka med, men inte ta ut någon biljett. Så med en stor suck gick jag tillbaka till kiosken igen utan nåt vidare resultat.
Det fungerade fortfarande inte via deras dator och jag sa att jag fick ta mig till stationen på nåt sätt. Killen varnade mig för att deras automat brukade vara ur funktion och ritade en enkel karta lite snabbt och smidigt och skojade om att han ville ha 15:- för den. Jag valde att ta springnota!

Nästan framme blev det lite oklart om jag skulle gå vänster eller rakt fram då skyltarna mot stationen upphörde och en suspekt man frågade om jag gått vilse och ville hjälpa mig hitta rätt. "följ med mig, jag bor här borta, kom nu så skall jag visa dig" Eeeh, Ja! Var det mig eller min stressinköpta pizza han ville åt undrade jag....
Det visade sig att han bodde i ett hus som låg väldigt nära stationen och var en lättare väg att gå. Och även om han var väldigt konstig, så tänkte jag att man inte skall tro nåt dumt om folk bara för att det inte verkar stå helt rätt till...men jag erkänner, han var lite läskig nästan.

Tack och lov hade jag en timme från det att bussen landat in till det att tåget skulle gå och jag hann till och med trycka ner pizzan i halsen och svälja innan det var dags att hoppa på tåget. När jag går ut och skall kolla vilket spår det går ifrån ser jag abra byggställningar överallt...vad fan?!
Jag går in till den lilla butiken och frågar hur spåren på den här stationen fungerar och hur man hittar rätt...
Då finns det tydligen bara ett spår och man får gå en bit åt vänster från byggnaden sett. Och mkt riktigt, där stod det skyltat så fint med spår 1 på och jag kunde hoppa på tåget.
Hallsberg var nästa station. Där skulle jag mellanlanda en halvtimme ungefär innan tåget skulle fara mot Skövde och min slutstation...
Jag gjorde mitt bästa för att fördriva tiden på stationen och det slutade med att jag gick upp och ställde mig i "tunneln" som gick mellan spåren så att jag iaf var skyddad för vinden, spår 5 skulle ju vara precis nedanför så jag kunde ju bara ta rulltrappan ner sen när tåget kom...eller?
Det var ju givetvis uppdelat på 5a och 5b! och 5a var 120m bort....det är en bit när tåget redan rullat in och man inte mår prima ballerina sen redan innan....

Frågan är ju om adjutanten hade en aning om hur min kväll skulle se ut när han bokade resan!? 
Behöver jag nämna hur skön min säng var att sova i den natten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0