Nyfiken i en strut...

....får veta till slut!

Var ju så klart tvungen att söka lite på den där snubben som mailat mig.
Hittade "hans" fb sida där det fanns en bild. Om det är han vågar jag inte svara för, då det var en annan skapare för den gruppen man kunde gå med i under hans namn. Jag nöjde mig inte med det lilla då det bara var samma mail där som jag hade fått, fast på norska/danska. Så jag googlade på hans namn och fick upp massa om scamspam.

En tjej hade fått ungefär samma mail från samma man och skrev;

"Hello, I am Miss Young. I received the following email. It is a socalled "Advance Fee Fraud" letter, where I am promised millions for my assistance. These stories are all lies, and if I respond, sooner or later I will be asked to pay a fee. If I pay, another fee will quickly come up, and it will continue that way until I give up or run out of money. I will never see the millions, because they never existed. "

Får ni nåt brev av den här mannen bör ni alltså radera det direkt, jag hoppas verkligen inte att han lyckats lura alltför många människor! Men av de svenska bloggarna jag hittat in på som skrivit om det här verkar det som att samtliga förstått vad det handlar om.


Hr. Patrick K. W Chan

Den här typen av mail kallas för Nigeriabrev (ursprungligen kom breven från Nigeria). Det är ett spam som från början mest företagsledare fick, och då även via fax och även via brev. Nu dominerar mailen och det är vanligt att även vanliga människor får den här typen av mail. På engelska används begreppen Advance fee fraud, Nigerian money transfer fraud, Nigerian scam, 419 scam eller 419 fraud.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0